Hvorfor godnathistorier gør børn klogere
En ny undersøgelse offentliggjort af Rockwool Fonden viser, at en tidlig sproglig indsats i børnehaven – og forældres efterfølgende indsats derhjemme - kan forbedre børns:
✅ Læsefærdigheder – et større ordforråd gør dem bedre til at lære.
✅ Matematikresultater – gode læsere forstår lettere matematikopgaver.
✅ Trivsel – børn, der føler sig fagligt stærke, trives bedre i skolen.
Forældrene, der læste højt og talte mere med deres børn, så stadig effekten af deres indsats helt op i 2. klasse! 📖
Når børn bliver dygtige læsere, forstår de hurtigere og mere præcist matematikopgaver og andre fag – og det styrker deres selvtillid og glæde ved at gå i skole.
Højtlæsning handler ikke kun om at lære – det handler om at støtte børns udvikling og skabe et solidt fundament for fremtiden.
Du kan læse hele artiklen her:
https://rockwoolfonden.dk/udgivelser/paedagogers-sprogindsats-i-boernehaven-gav-bedre-resultater-i-skolen-ogsaa-i-matematik-og-trivsel/
Leder du efter nye historier, I kan læse, har vi samlet flere i kategorien her:
https://boernenes.dk/collections/godnathistorier-1